December 24, 2010

saya macho

" suke la tgk org pakai spek nih, nampak smart dan macho "


sumpah aku tak pernah cakap perkataan di atas tuh!

aku ada kawan yang teringinnn sangat nak pakai menatang ni.

siap pinjam-pinjam spek dengan rakan sebaya, konon-konon pelajar universiti kene pakai spek baru nampak smart dan terpelajar. 9/10 kawan-kawan aku yang tak rabun, nak pakai spek.

korang nak sangat ke jadi gadis berkaca mata ni?

secara umumnya, rabun bermakna cahaya melalui kornea (bahagian lutsinar di mata) dan lensa sebelum jatuh ke atas retina (retina ialah lapisan yang melitupi bahagian belakang mata dan mengandungi urat saraf). Mata perlu membiaskan cahaya supaya imej yang jelas dapat difokuskan ke atas retina. Rabun bermaksud mata tidak dapat membiaskan cahaya dengan baik dan ini menyebabkan penglihatan menjadi kabur.

mata atas sekali adalah mata yang normal, cahaya dapat difokuskan kat rentina... gambar tengah2 bagi mereke yang menghadapi masalah mata, tak dapat melihat object dengan jelas. dengan adanya bantuan kanta, seperti gambar bawah sekali, barulah kami dapat melihat dengan jelas.

kalau korang nak sangat pakai spek.... korang kene rabun dulu.

baru lah si pemakai kaca mata sejati!

rabun ada beberapa jenis...rabun dekat (myopia), rabun jauh (hyperopia), dekat dan jauh (astigmatism). so...korang nk rabun mana satu?

4/5 kawan aku yang nak sangat pakai spek dah pun berjaya pakai spek. TAHNIAH. :P nak sangat pakai spek kan?

tapi percayalah, mereke semua bertahan pakai spek cuma seminggu je. lepas tu pakai spek hanya bila perlu.. agaknya baru sedar..nikmat mata dah ditarik sedikit.

ape yang tak best pakai spek ni... susah nk betulkan tudung, bila makan tudung jadi rosak, takde spek umpama takde mate, asal mata korang bukak je kene pakai spek... maka spek anda mungkin berkarat, berlumut, bercendawan dan sebagainya...

banyakkk lagi effect dia... malas nak cerita... so...korang masih nak pakai spek lagi ke? hoh~

sources: sini


6 comments:

noa said...

macam spec clark kent aka superman

mmg macho abis arr

Cik Ateen said...

hahaha!
pkai spec nmpk smart laa..
(aku sedang baca blog org dlm gelap ni)
aku degree pkai spec!
tapi tanpa kanta! hehe
:)

Noor Fatin said...

heheh aku macho la ni? kekekeke

aku xsuka pakai contact lens. mcm2 efek. haha pakai spek pn aku letak merata2. kalau contact lens? haha

nur hidayah said...

nora: haha dia pakai je y macho, org laen pakai hancuss

ateen:haa spek tanpa kanta xpe..masih sihat ag...selalu sangat nampak cite korea blakon pakai spek camtuh

fatin: huhuhu agaknya ko ni, kalo mate bley bukak pun da letak merata :P

aNdi.Hanin::حنين said...

fakta clever: tidak memakai spek bagi pengguna spek tegar, membuatkan anda jadi pekak.

bijak? memang bijak~

nur hidayah said...

hanin: "weh sry aa aku xdgr sangat ape ko cakap, xpakai spek" hak3...bley diamek kira gak la fakta ko