May 29, 2009

resepi ibu saya

kuih tuntuman
tuntuman adalah bahasa jawa

lupe bahasa melayu ape.. :P
kepada sesiapa y tahu bahasa melayu dia ape
sile la bg tau ek



nih la keje cuti sem
huhuhu

care2 nk wat kuih ni senang je....

1. bahan utama. mestilah ada pisang.


pisang y d gunakan d sini adalah pisang abu. terpulang kpd anda utk guna pisang ape pun..

Photobucket

2. santan. carikla d supermarket bdekatan. (saya cume carik kelapa d belakang rumah je)

3. daun pisang dan lidi. (juga d cari d belakang rumah)


daun pisang

4. daun pisang d potong bentuh 4 segi. jangan kecik sangat dan jangan besar sangat.

5. api2 kan daun pisang kemudian lap. hapuskan kuman (yeke? ekek sbnrnye bia senang lipat je)

6. santan d campur dgn garam. amek garam secukup rasa

santan


okeh bahan2 sudah ada...pisang dan santan td boleh la d satukan d dalam daun pisang =D
bungkus cantek2 tau.

siap

sudah siap...
cost utk buat kuih ni bagi saya
pisang = free (belakang rumah)
daun pisang = free (belakang rumah)
lidi = free (belakang rumah)
santan = free (kelapa belakang rumah)
secubit garam = free (ada kat dapur. wakaka)
total = RM 0.00

sangat murah untuk wat kuih ni
selamat mencuba

Photobucket

4 comments:

aNdi.Hanin::حنين said...

ehh x tunjuk lak isi dlm, tah cne rupe..uhh

nur hidayah said...

huhuhu yaaa
dlm dia isi puteh2
sbb santan tuh
ekek isi itu brada dalam perut
nnt la aku cek kat hp kalo masih ada
ekeke

Cik Ateen said...

hye2..sowy all my frenz dh lma menyepi d blog..now im back..hahaha

nur hidayah said...

hahaha ko memang
wat aku sedey je
nsb baek aku pon da lame xmaen blog sangat