November 25, 2010

you are not alone

biasala tu kalau title english, entry BM...

okay masuk topic serious sikit.

baru beberapa bulan lepas, aku diuji...

bagi aku ujian tu sangat berat... ujian ape? adalah....

siapa sangka, kawan2 semuanya disisi disaat aku tak terdaya.

yang tak berapa rapat pun turut sumbang semangat...


Tuhan saja yang tau, betapa huru hara, kacau bilaunya aku time tu


sekarang saya akan cakap, Alhamdulillah sebab saya pernah diuji.

sekurang-kurangnya saya dapat merasa yang pahit sebelum merasa yang manis.

kan Allah tu maha adil...


baru-baru ni sahabat saya pula dilanda dengan ujian.

mungkin lagi berat dan lagi hebat dari saya, 

itu menunjukkan Allah sangat sayangkan kamu. 

sebab Dia tahu, kamu kuat untuk berdepan dengan ujian seperti itu.

dan jangan risau, Allah sentiasa bersama setiap langkah kamu bergerak, setiap saat masa berlalu.

dan....saya pun ada bersama anda :)


mungkin ramai yang pernah membaca 'KENAPA AKU DIUJI', 

saya dah baca banyak kali, sampai sekarang masih lagi terkesan dihati.


 
KENAPA AKU DIUJI?

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:"Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?
Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka,
maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang
yang dusta.

Surah Al-Ankabut; 2-3


KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU
IDAM-IDAMKAN?

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

Surah Al-Baqarah; 216


KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

Allah tidak membebani seseorang melainkan dengan kesanggupannya.

Surah Al-Baqarah; 286



RASA FRUST?

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman. 

Surah Al-Imran; 139


BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?

Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara- perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).

Surah Al-Imran; 200

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk

Surah Al-Baqarah; 45


APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka.

Surah At-Taubah; 111


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal 

Surah At-Taubah; 129


AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!

dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.

Surah Yusuf; 87


cantikkan ayat Al-Quran ni...

ayat-ayat dari Allah semuanya indah2...

kan Allah tu maha mengetahui :)


"Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan…kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya”


kepada sahabat2 saya,

be strong bebeh!

ni ada satu perkataan saya nak share, datangnya dari kawan saya juga..

A blessing in disguise

"A blessing in disguise" is a good thing that you don't recognize at first as a good thing. Example: "The hotel is full tonight; we will need to find a new place to stay." Answer: "Maybe it's just a blessing in disguise; I've been wanting to try a new place anyway." Some people believe that good things are really "blessings" (gifts from God), that we don't always recognize for what they are at first. Example: "I lost my job and was upset at first, but I found a better one and have been much happier since." Answer: "Losing your job was just a blessing in disguise!" It is as if the good thing (a blessing) were wearing the clothes (in disguise) of some other thing, so at first you do not see it as the good thing that it really is. Example: "My car broke down again, but maybe it was a blessing in disguise; I've been wasting too much time driving around anyway."

source: website ni 

alaa orang melayu selalu cakap....ada hikmah disebalik semua ni

contoh lain....

mungkin awak tak tak dapat sambung belajar bidang transport sebab Allah nak bagi sesuatu yang lagi sesuai untuk awak... eh macam kenal je tu...

mungkin awak tak lulus satu paper  sebab Allah nak bagi awak A next time... tak salahkan cakap camni?

yang penting doa je lah yang terbaik, seterusnya berserahlah kepada Allah





kalau anda failed exam sebab malas study, itu tidak dikira sebagai ujian!